Ciclo de Seminarios de Economía – On air pollution and urgent care visits

En el marco de su Ciclo de Seminarios de Economía 2017, el Departamento de Economía de la Facultad de Economía y Empresa de la Universidad Diego Portales ha invitado al economista Juan Cristobal Ruiz-Tagle, investigador del Banco Inter-Americano de Desarrollo (BID), Washington DC. Él presentará su estudio: ‘Air Pollution and Urgent Care Visits: Estimation of a Causal Relationship Using Exogenous Variation in Concentrations of Fine Particulate Matter (PM2.5) in Santiago, Chile’.

Juan Cristóbal Ruiz-Tagle es PHD (C) en Economía de la Agricultura y Recursos Naturales por la U. de Maryland, Estados Unidos. Sus áreas de especialización son la economía de la salud y medioambiente, en microeconomía aplicada y en economía experimental y de la conducta.

Cuándo:  Miércoles 19 de julio de 2017, 13:00 -14:00 hrs.
Dónde: Sala C-302, Edificio Cubo, Campus Ciudad Empresarial (Avda. Santa Clara N° 797, Huechuraba).

La asistencia al seminario es abierta a todo público, previa inscripción. Para más detalles, por favor contactar a Sandra Mella: E. sandra.mella@udp.cl – T. 22130177.

Resumen / Abstract

This paper looks at the effect of exposure to fine particulate matter (PM2.5) on urgent care visits both respiratory visits as well as cardiovascular and circulatory visits. We look at the effects of same-day exposure to PM2.5 pollution as well as the effects of exposure over consecutive days. To account for possible confounding effects, and identify a causal relationship, we use exogenous variation on PM2.5 pollution concentrations from thermal inversions and FIFA World Cup games in Santiago, Chile. As compared to OLS estimates, we find significantly larger effects when exploiting this exogenous variation and estimating by 2SLS. We find that a one-standard-deviation increase in PM2.5 pollution increases daily respiratory urgent care visits by 8.6 percent and daily cardiovascular and circulatory urgent care visits by 4.7 percent. This effect is larger for respiratory visits due to lower respiratory diseases, respiratory visits for pneumonia and for the elderly. Furthermore, we find larger effects of a one-standard-deviation increase of 12-day exposure to PM2.5 pollution on respiratory visits, particularly for respiratory visits among school-age children. Having identified a causal relationship between exposure to fine particulate matter (PM2.5) and urgent care visits, we believe that these estimates provide a valuable input for the design of environmental policy in Chile and other similar middle income and developing economies.